Spin out: Uzroci i kako ih izbjeći

Eto vas, surfate u uvjetima malo jačeg vjetra nego što ste do sada imali zadovoljstvo, pogodite mali val i onda
–KOJI @%#*?! Je li mi se slomila perajica?
Još uvijek otprilike držite smjer, ali daska je usmjerena nekih 45° prema vjetru i juri bočno. Još uvijek glisirate, ali niste sigurni da li biste trebali.
Ideš. Stali ste, skočili u vodu i preokrenuli dasku i vidite da je perajica još tu i čitava. (Ili nije, što bi bila tema za neki drugi članak.) Što se dogodilo? Upravo ste doživjeli SPIN OUT.

Ono fino strujanje vode s obje strane perajice koje joj je davalo bočni potisak da održava smjer i penje u vjetar više nije tako fino kad se ovo dogodi. Perajica je “zatrokirala” i pri novom kutu strujanja, otprilike 45°, potiska zapravo nema. I sve je to daleko od finog strujanja.

Tri su uzroka spin outa, a načina da se to izbjegne još je više. Način opisan gore poznat je kao “ventilacija”. Na taj se način većina nas prvi put sretne sa spin outom: nakon što skočimo na valu zaspinamo u doskoku. Ako zrak dođe do korijena peraje, može biti usisan u strujanje s nižim tlakom (strana peraje u vjetar) i stvar zatrokira. Turbulencija nastala zbog vala i pri doskoku pomaže da se to dogodi. Isto tako i doskok pod krivim kutem- kut peraje u doskoku mora biti što bliži smjeru vožnje.

Drugi pojam koji se spominje je “kavitacija”. To je ključanje vode pri niskom tlaku. Taj je problem poznat i proučavan kod propelera i kod brzina iznad 40-45 čvorova. Vjerojatno niste vozili toliko brzo, zar ne? Koja god bila granica za tu pojavu, svaka imperfekcija u glatkoći površine vode snizit će ju na manje brzine. Također, valići i ostale “grbavosti” smanjit će vam brzinu.

Treći uzrok je kriva perajica za te uvjete. Premala perajica za jedro koje vozite će vas doći glave, isto kao i velika perajica na uvjetima za manje jedro. (Kod potonjeg problem je u tome što vertikalna komponenta potiska želi dići dasku da poleti.)
Kako to spriječiti? Pokušajte voziti što “glatkije”, sa što manje skakutanja po valićima i propadanja između njih. Bitna je i tehnika.

Will Estes predlaže način koji i ja koristim:
1. Čim zaspinate prestanite gurati zadnjom nogom. U većini slučajeva ovo će biti dovoljno da se daska sama ispravi. Obično spin out počne zbog previše guranja zadnjom nogom, a jednom kad krene pritisak zadnjom nogom mu samo pomaže. Kad skupite dovoljno sati na vodi primijetit ćete da možete osjetiti na perajici da klizi prema spin outu. Trenutak prije nego perajica zaspina može se osjetiti da više nema otpora strujanja. Ako odmah reagirate i rasteretite perajicu u trenutku kad nestane potisak u perajici, spin out će se ispraviti prije nego što je počeo.
2. Naučite primiti dasku zadnjom nogom i doslovce ju trgnite prema sebi (u vjetar). Ideja je u tome da se perajica natjera nazad u smjer vožnje i da se ponovo uspostavi glatko strujanje oko nje.

Bočni pritisak kojim opterećujete dasku i perajicu je ono što “tjera” perajicu. Ako ju previše opteretite ili ako nije sasvim u vodi (ili ako je premala) zatrokirat će. U najgorem slučaju ćete morati izaći iz fuseva i stati bliže jarbolu da rasteretite perajicu.

Paul Billings opisuje agresivniju tehniku:
· neravnine morate apsorbirati nogama. Kad idete preko vala smanjite bočni pritisak na dasku (ne gurajte toliko zadnjom nogom)
· ako se spin out dogodi, povucite JAKO zadnjom nogom i odgurnite prednjom. Zapravo je to više trzaj nego povlačenje
· još jedan pristup je da malo skočite na valu kako bi peraju izvukli iz vode i pravilno usmjerili u zraku. To je pod pretpostavkom da znate doskočiti bez spin outa. 🙂

Puno se eksperimentira u dizajnu perajica i svakako se možete pridružiti zabavi. Inženjeri se bave problemom kavitacije preko 20 godina, a kako brzinski rekord u surfanju prelazi 50 čvorova, to je svakako i pitanje vrhunskih rezultata u windsurfu.

Ako naš dizajner nije napravio ogromnu grešku, VELIČINA perajice je ključni parametar na koji morate obratiti pažnju. Ako lako kontrolirate jedro, ali lako zaspinate ili ne možete penjati u vjetar koliko bi htjeli trebate VEĆU perajicu. Ako se daska otima, sama želi poletjeti i teško ju je kontrolirati, trebate MANJU perajicu (a možda i manju dasku).

Tom von Alten