Namještanje ili trimanje opreme: Traženje težišta

Pravilno namještena oprema i dobra tehnika čine vožnju puno ugodnijom
Pravilno namještena oprema vrlo je važna za potpunu kontrolu u svim uvjetima. Loše namještena daska i rig loše će se ponašati i bit će ih teško kontrolirati. Neki znakovi toga su spinout, odvlačenje niz vjetar, te ako se jedna ili obje ruke pretjerano umaraju od kontroliranja jedra. Neki od ovih znakova mogu se pripisati i opremi i tehnici vožnje, ali dobra priprema može puno smanjiti te “simptome”.
Nažalost ponekad je potrebna dobra tehnika da bi se odredilo kako najbolje namjestiti dasku i rig. U ovom članku ćemo pretpostaviti da je to slučaj.

Postoji pet točaka kojih se treba pridržavati da se oprema dobro namjesti: perajica, šina za zglob, špagice za trapez, visina buma i fusevi.
Prvo trebate odrediti gdje želite postaviti fuseve.
Želite li što prije izglisirati dobro je staviti ih naprijed. Za veće brzine i bolju kontrolu u okretima stavite ih nazad.
Kad ste stavili fuseve možete staviti perajicu u box. Položaj zadnjih fuseva određuje položaj perajice. Trebala bi biti u ravnini sa stražnjim vijkom stražnjeg fusa. Ako se položaj perajice na vašoj dasci ne podešava ne razbijajte si glavu i samo ubacite perajicu u box. Prednji brid perajice ne smije biti ispred vijka stražnjeg fusa, jer će to izazvati spinout.

Sada namjestite visinu buma. Za početak je dobro namjestiti ga u visini ključne kosti. To pokriva 70% uvjeta. Za slabiji vjetar ga možete malo dići tako da se možete više osloniti na njega za brže izglisiravanje. Za jači vjetar ga možete malo spustiti. Visina buma određuje koliko se težine prenosi na dasku, te ne bi smio biti niži od prsne kosti ni viši od brade.

Vaše špagice za trapez su vjerojatno najvažniji faktor pri traženju težišta. Još na suhom nađite na bumu težište jedra. Namjestite špagice tako da ih pričvrstite na jednakoj udaljenosti od te točke. To je početna točka za fino namještanje. Dok jedrite osjetite koliko je opterećenje na rukama. Trebalo bi biti jednako na obje ruke. Ako je opterećenje veće na prednjoj ruci, pomaknite špagice naprijed. Ako je veće na stražnjoj, pomaknite ih nazad. Kada pomičete špagice neka pomaci budu do 2cm. Razmak između točaka pridržanja špagica ne smije biti veći od širine ramena?! (Primjedba pravodioca: sad se vozi razmak u širine jedne do dvije šake). Što su bliže to je jedro osjetljivije.
Dužina špagica za trapez predmet je mnogih rasprava. Sve što ću reći je da moraju biti dovoljno kratke da se ruke ne umaraju i da stražnjicom ne lupate po vodi. Dužina mojih špagica je od vrha malog prsta do vrha palca. Meni tako odgovara.

Konačno, kad je sve drugo gotovo trebate namjestiti zglob na šinu. Položaj treba biti takav da težište jedra pada u težište fuseva. Ako je to dobro namješteno trebali biste imati jednako opterećenje na obje noge dok su u fusevima. Ako je prednja noga opterećenija, pomaknite jedro nazad. Ako je stražnja opterećenija, pomaknite ga naprijed.

Sad smo spremni za jedrenje. Možda se ovo čini kao puno posla prije samog jedrenja, ali to treba napraviti samo prvi put. Ako nabavite novu dasku ili rig morat ćete sve to ponoviti. Dobro je zapisivati promjene pri raznim uvjetima. To je najbolji način da se odredi težište.

napisao: Marc Lefebvre
preveo: Zvonimir Migić